Coaching

Voorstel traject individuele coaching

Waarom coachen?

Coachen is een methodiek die gericht is op persoonlijke en professionele ontwikkeling en die het mogelijk maakt om een maximaal resultaat te bereiken in een minimum aan tijd.

Werken met een coach kan om verschillende redenen, zoals:

De gecoachte wil op een hoger niveau functioneren in de huidige functie;

De gecoachte zoekt ondersteuning bij het voorbereiden op of het inwerken in een nieuwe functie of opdracht;

De gecoachte wil zijn stijl van communiceren optimaliseren;

De gecoachte wil zijn stijl van leidinggeven en zijn manier van aansturing van medewerkers optimaliseren;

De gecoachte wil een veranderingsproces doorvoeren in de organisatie;

De gecoachte heeft ondersteuning nodig bij het voorbereiden van een belangrijke presentatie.

De vraag kan ontstaan vanuit een 360° feedback of een assessment, in dit geval, werken we verder op de resultaten.

 

De aanpak

Wij begeleiden de gecoachte in de eerste plaats in het kritisch kijken naar zichzelf en naar zijn / haar impact op de omgeving. We brengen zo een individueel leerproces op gang dat leidt naar directe resultaten in het werk.

We werken steeds vanuit de concrete werksituatie van de gecoachte. Opdrachten, activiteiten, projecten waar hij of zij mee bezig is, worden als leermateriaal gebruikt. Wij stimuleren de gecoachte om opgedane inzichten, ervaringen, tips meteen in de praktijk om te zetten.

Een typisch coachingstraject bestaat uit:

1. De intake,

2. De eigenlijke coachingssessies,

3. De nazorg.

Intake

Wij starten elke nieuwe coaching op met een intakegesprek met de betrokken medewerker en met de leidinggevende / opdrachtgever. Het voornaamste doel daarvan is de gewenste output van de coaching te formuleren.

Gesprek met de medewerker

Hoe sterk zijn het leer- en veranderingsvermogen en de motivatie van de betrokken persoon?

‘Klikt het’ tussen coach en betrokkene?

Gesprek met de leidinggevende / opdrachtgever

Hoe wenst hij/zij de betrokkenen te zien evolueren?

Welke tijd en ruimte stelt hij / zij ter beschikking?

Indien nuttig is er een gesprek met medewerker en leidinggevende samen om de gewenste output op elkaar af te stemmen.

Na deze gesprekken beslissen we of het coachingstraject al dan niet doorgaat.

 

De coachingssessies

Een doorsnee coachingstraject bestaat uit een vijftal sessies,intake inbegrepen, gespreid over een aantal maanden. Elke sessie duurt ongeveer twee uur.

Met behulp van gerichte acties (gesprekken, oefeningen, informatie, vragenlijsten…) leert de gecoachte zichzelf beter kennen en groeit zijn / haar zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Die ontwikkeling leidt tot concrete acties op de werkplek en, in de meeste gevallen, tot blijvende en zichtbare verbetering in het functioneren.

Tussen de gesprekken kan de gecoachte ook opdrachten krijgen: lectuur, opleiding, feedback vragen, …

De nazorg

Tijdens het hele traject zijn wij ook tussen de geplande gesprekken (telefonisch) bereikbaar om te ondersteunen bij acute vragen.

Ook na het traject blijven wij als coach (telefonisch) bereikbaar. De gecoachte kan op elk moment het initiatief nemen tot contact.

Succesfactoren

Het succes van een coachingtraject is afhankelijk van een aantal factoren:

de bereidheid van de gecoachte om te leren via confronteren en experimenteren;

de relatie van vertrouwen en gelijkwaardigheid tussen ons als coach en de gecoachte;

de betrokkenheid en het engagement van de opdrachtgever van het traject om als interne coach het leerproces verder te begeleiden en stimuleren.

Tijdens het traject bespreken wij daarom met de opdrachtgever hoe wij elkaar daarin kunnen ondersteunen.

Een coachinggesprek is vertrouwelijk. Dat betekent dat wij wel feedback geven aan de opdrachtgever over de behandelde onderwerpen, niet over het leerproces zelf. Het is aan de gecoachte om hierover afspraken te maken met zijn / haar leidinggevende.

Planning en aanpak

De precieze planning en aanpak worden bepaald door het doel dat de gecoachte wil bereiken en de ruimte die de organisatie biedt om daarmee aan het werk te gaan.

Een korte termijn doel vraagt een meer gebalde intensieve aanpak, bv. een gesprek om de twee tot drie weken, gespreid over 3 maanden.

Een lange termijn doel vraagt een gespreide continue aanpak, bv. een gesprek om de twee tot drie maanden, gespreid over één tot twee jaar.

Wij gaan samen met de gecoachte na welke aanpak de meest effectieve is om de leerdoelen te realiseren en concretiseren de planning tijdens het traject.

 

 

                                          Created by Instant Webdesign                                                                                                                               Privacy Policy