Opleiding met open inschrijving

Tijdens een schoolse of hogere opleiding wordt bijzonder veel aandacht besteed aan het verwerven van kennis
in verband met het gekozen specialisatiedomein en aan het toepassen van deze specifieke kennis in de praktijk.
Raar of zelden wordt er echter aandacht besteed aan de aspecten waarmee sommigen onder hen later te maken
krijgen, namelijk het leidinggeven aan medewerkers en het motiveren van mensen op de werkvloer.
Wij zorgen er met deze begeleiding voor dat de deelnemers inzicht krijgen in datgene wat zich afspeelt in hun
eigen werkomgeving en in het team van hun eigen medewerkers.

Programma:

  • De verschillende stijlen van leidinggeven (situationeel leiderschap)

  • Zelfevaluatie van de eigen stijl

  • Bespreking van verschillende cases

  • Oefeningen om meer inzicht te krijgen in stijl en effect.

  • Wat motiveert mensen (het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie)

  • Motiveren van medewerkers, tips & tricks

 

Te verwachten resultaten

 

  • Na deze begeleiding hebben de deelnemers inzicht in de verschillende stijlen van leidinggeven en kunnen
    zij hun eigen stijl van leidinggeven situeren ten opzichte van een groot aantal andere leidinggevenden.

  • Zij hebben inzicht verkregen in de verschillende soorten communicatie (functioneringsgesprekken,
    evaluatiegesprekken, vergaderingen, conflictueuze gesprekken, moeilijke feedbackgesprekken, ...)
    waarmee een leidinggevende te maken krijgt.

  • Zij hebben inzicht in de wijze waarop zij door anderen gepercipieerd worden en kennen de voor-
    en nadelen van de verschillende wijzen van communiceren met anderen.

  • Zij kennen een aantal technieken om tijdens een gesprek bewust op dezelfde golflengte met anderen te komen.

  • Zij weten hoe zij een groep mensen, die samen moeten werken, kunnen motiveren en

 

Opleiding op maat:

De consultant bepaalt samen met de opdrachtgever wat nodig is om de leidinggevende van zijn/haar
organisatie efficiënter en effectiever te maken. Zij stippelen samen een opleidingstraject uit, waarbij elementen
van de opleiding met open inschrijving kunnen meegenomen worden, maar waarbij het accent vooral zal l
iggen op datgene wat de leidinggevenden nodig hebben. Deze opleiding wordt dan ook bij voorkeur voorafgegaan
door individuele interviews met de leden van de doelgroep en volledig op maat verder uitgeschreven.

 

 

De juiste kandidaat kiezen uit een groep sollicitanten die allemaal hun beste beentje voorzetten is niet altijd voor de hand liggend en de onzekerheid of de gekozen kandidaat ook werkelijk de beste keuze is, blijft vaak. Eén van de meetinstrumenten waarover u beschikt is het selectie-interview. Het selectie-interview is geëvolueerd van een simpel vraaggesprek tot een volwaardig selectie-instrument dat de interviewer moet toelaten om na te gaan of de sollicitant inderdaad beschikt over de competenties die nodig zijn om de beoogde functie naar behoren te vervullen. Na het volgen van deze opleiding hoeft u zich niet meer af te vragen of u wel de juiste vragen gesteld heeft en of u niets over het hoofd gezien heeft. U vertrekt na deze opleiding niet alleen met de technische kennis en de knowhow om de juiste competentiegerichte vragen te stellen, u beschikt daarenboven over een duidelijke leidraad en een serie vragen die u zullen toelaten om onmiddellijk aan de slag te gaan.

 

Te verwachten resultaten (voor de cursist)

 

  • Na deze opleiding zijn de deelnemers in staat om correcte competentiegerichte vragen te stellen die peilen naar welbepaalde competenties

  • Zij zijn hierdoor in staat om een interview af te nemen van een sollicitant en te peilen naar de competenties nodig voor het vervullen van de openstaande vacature.

  • Zij zijn in staat om een schriftelijke neerslag te maken per competentie.

  • Zij zijn dan ook in staat om aan sollicitanten feedback te geven op een constructieve manier zodat zowel feedbackgever als feedbackontvanger dit als waardevol ervaren.

  • De deelnemers krijgen een werkboek en stellen onder begeleiding een handleiding op met voorbeeldvragen, die zij later zullen kunnen gebruiken tijdens de interviews.

 

 

Opleiding met open inschrijving

Tijdens een schoolse of hogere opleiding wordt bijzonder veel aandacht besteed

aan het verwerven van kennis in verband met het gekozen specialisatiedomein en

aan het toepassen van deze specifieke kennis in de praktijk. Raar of zelden

wordt er echter aandacht besteed aan de aspecten waarmee sommigen onder

hen later te maken krijgen, namelijk het leidinggeven aan medewerkers en het

motiveren van mensen op de werkvloer. Wij zorgen er met deze begeleiding

voor dat de deelnemers inzicht krijgen in datgene wat zich afspeelt in hun

eigen werkomgeving en in het team van hun eigen medewerkers.

 

Programma:

 

  • De verschillende stijlen van leidinggeven (situationeel leiderschap)

  • Zelfevaluatie van de eigen stijl

  • Bespreking van verschillende cases

  • Oefeningen om meer inzicht te krijgen in stijl en effect.

  • Wat motiveert mensen (het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie)

  • Motiveren van medewerkers, tips & tricks

 

Te verwachten resultaten

 

  • Na deze begeleiding hebben de deelnemers inzicht in de verschillende

    stijlen van leidinggeven en kunnen zij hun eigen stijl van leidinggeven situeren

    ten opzichte van een groot aantal andere leidinggevenden.

  • Zij hebben inzicht verkregen in de verschillende soorten communicatie

    (functioneringsgesprekken, evaluatiegesprekken, vergaderingen,

    conflictueuze gesprekken, moeilijke feedbackgesprekken, ...)

    waarmee een leidinggevende te maken krijgt.

  • Zij hebben inzicht in de wijze waarop zij door anderen gepercipieerd worden

    en kennen de voor- en nadelen van de verschillende wijzen van communiceren

    met anderen.

  • Zij kennen een aantal technieken om tijdens een gesprek bewust op

    dezelfde golflengte met anderen te komen.

  • Zij weten hoe zij een groep mensen, die samen moeten werken, kunnen motiveren.

 

Opleiding op maat:

 

De consultant bepaalt samen met de opdrachtgever wat nodig is om

de leidinggevende van zijn/haar organisatie efficiënter en effectiever te maken.

Zij stippelen samen een opleidingstraject uit, waarbij elementen van

de opleiding met open inschrijving kunnen meegenomen worden,

maar waarbij het accent vooral zal liggen op datgene wat de

leidinggevenden nodig hebben. Deze opleiding wordt dan ook bij voorkeur

voorafgegaan door individuele interviews met de leden van de doelgroep

en volledig op maat verder uitgeschreven.

 

 

Het voeren van evaluatiegesprekken en het verantwoorden van de eindconclusie door een schriftelijk verslag maakt een onlosmakelijk onderdeel uit van de evaluatiecyclus. Indien dit voldoende wordt voorbereid en indien de leidinggevende over voldoende kennis en ervaring beschikt wordt de evaluatie een nuttig instrument dat bijdraagt tot een modern personeelsmanagement.

  • Te verwachten resultaten (voor de cursist)

 

  • Na deze opleiding kennen de deelnemers alle elementen van de evaluatiecyclus en kennen zij het verschil tussen plannings-, functionerings- en evaluatiegesprek.

  • De deelnemers zijn zich bewust van het belang van een goede voorbereiding voor alle gesprekken die deel uitmaken van de evaluatiecyclus.

  • Zij zijn in staat om hun gesprekspartner op de juiste wijze voor te bereiden op de gesprekken en om op een positieve en constructieve wijze het gesprek te leiden.

 

Deze opleiding kan op vraag van de klant worden aangepast, waarbij de in voege zijnde documenten gebruikt worden tijdens de oefeningen.

 

 

 

 

Het voeren van evaluatiegesprekken en het verantwoorden van de eindconclusie door een schriftelijk verslag maakt een onlosmakelijk onderdeel uit van de evaluatiecyclus. Indien dit voldoende wordt voorbereid en indien de leidinggevende over voldoende kennis en ervaring beschikt wordt de evaluatie een nuttig instrument dat bijdraagt tot een modern personeelsmanagement.

 

 

Voor deze opleiding voorzien wij volgend programma:

 

  • Introductie en kennismaking met de deelnemers

  • Nagaan wat kennis en visie is van de deelnemers op het vlak van functionerings- en evaluatiegesprekken. Op deze manier kan tijdens de opleiding verder worden ingegaan op specifieke vragen van deelnemers.

  • De evaluatiecyclus, het evaluatieverslag en het evaluatiegesprek als motiverend en sturend instrument voor de organisatie

  • De evaluatiecyclus (planningsgesprek, functioneringsgesprek(ken), evaluatie)

  • Wat is een competentie en het belang van competenties in het kader van de evaluatiecyclus

  • De voorbereiding van het evaluatiegesprek (oefening)

  • Het belang van lichaamstaal tijdens het gesprek (oefening)

  • De interpretatie van lichaamstaal en het bewuste gebruik van de eigen lichaamstaal (oefening)

  • De opbouw van een goed gesprek (oplijsten)

  • Het voeren van moeilijke gesprekken en omgaan met negatieve of agressieve reacties

  • Het geven van feedback op een constructieve manier, zodat het gesprek als positief ervaren wordt

  • Het correct verwoorden van de evaluatie op het evaluatieformulier (oefeningen met nabespreking)

 

  • Te verwachten resultaten (voor de cursist)

 

  • Na deze opleiding kennen de deelnemers alle elementen van de evaluatiecyclus en kennen zij het verschil tussen plannings-, functionerings- en evaluatiegesprek.

  • De deelnemers zijn zich bewust van het belang van een goede voorbereiding voor alle gesprekken die deel uitmaken van de evaluatiecyclus.

  • Zij zijn in staat om hun gesprekspartner op de juiste wijze voor te bereiden op de gesprekken en om op een positieve en constructieve wijze het gesprek te leiden.

 

Deze opleiding kan op vraag van de klant worden aangepast, waarbij de in voege zijnde documenten gebruikt worden tijdens de oefeningen.

 

                                          Created by Instant Webdesign                                                                                                                               Privacy Policy